Gebelikte Vitamin ve Mineral: Vitamin ve mineraller vücudun normal fonksiyonlarının yerine getirilmesinde, büyüme ve gelişiminde çok önemlidir. Az miktarlarda yeterlidirler. Gebelikte anne yanında bebeğin gereksinimleri nedeniyle annede sıklıkla yetersizlik görülebilir ve bu durum yalnız annenin değil bebeğin de sağlığını olumsuz yönde etkileyebilir. İçeriğinde sebze, meyve, yağsız kırmızı et, beyaz et (kümes hayvanları ve balık), süt ve süt ürünleri, bakliyat ve tam tahıllı ekmek bulunan sağlıklı diyetlerle beslendiğinizde ihtiyacınız olan vitaminleri alabilirsiniz.

Sizleri kısaca gebelik sürecinde ihtiyaç duyabileceğiniz bazı vitaminlerin vücuttaki işlevleri, günlük ihtiyaç miktarları ve bulunduğu besinler konusunda bilgilendirmek istiyoruz. Burada dikkat etmeniz gereken tek nokta bilinçsiz bir şekilde vitamin ve gıda takviyesi almamanızdır. Bu durum kendi sağlığınızı ve bebeğinizin sağlığını olumsuz etkileyebilir. Kullanmak istediğiniz veya size önerilen vitamin ve gıda takviyelerini doktorunuza danışarak kullanmalısınız. 

Gebelikte Mutlaka Vitamin Desteği Alınmalı mı?

Gebelikte vitamin destek olarak görülmelidir. Dengeli beslenen kişiler günlük ihtiyaçlarının büyük kısmını besinlerden sağlayabilirler. Vitamin içeren ilaçların kullanımı hiçbir zaman sağlıklı bir diyetin yerini alamaz, diyeti destekleyicidir. Düşük sosyoekonomik düzey, yeme bozuklukları, yetersiz ve özel diyet uygulamaları (vejeteryanlar), sindirim sistemi hastalıklarına bağlı emilim bozuklukları (kron hastalığı gibi), önceki gebeliğinde merkezi sinir sistemi anomalisi öyküsü olanlar, çoğul gebeliği olanlar gebelikte vitamin ve mineral desteği almalıdır.

Bazı vitamin ve minerallerin yetersiz alımının gebelikte anne ve bebek için kötü sonuçlara neden olduğu bilinmekle beraber (örneğin E ve C vitamini eksikliğinde gebelik zehirlenmesi ve düşük doğum ağırlıklı bebek doğurma olasılığının artması gibi) vitamin takviyesinin bu problemleri azalttığına ilişkin yeterli kanıt yoktur. Fakat günlük 60mg demir ve 400mg folik asit alımı annede anemiyi önler, gebelik sonuçlarına etkisi tartışmalıdır.

Gebelikte Vitaminler, Yararları ve Nerelerde bulunduğunun listesi:

VitaminVitamin A & Beta karoten
YararlarıBüyümede, görmede, protein sentezinde, immün sistemin gelişmesinde ve embriyonal gelişimle ilgili hücre farklılaşmasında A vitamini önemli bir role sahiptir. Gebelikte yeterli A vitamini alımı normal fetal büyüme ve gelişmenin sürdürülmesini sağlar. 
Nerede BulunurKaraciğer, süt, yumurta, havuç, ıspanak, yeşil ve sarı sebzeler, brokoli, patates, kabak, sarı meyveler
VitaminVitamin D
YararlarıVücudun kalsiyum ve fosforu kullanmasına yardımcı olur, kemik ve dişleri güçlendirir.
Nerede bulunurSüt, yağlı balıklar, güneş ışığı
VitaminVitamin E
YararlarıVücut bütünlüğünü korur, kas ve kan hücreleri tarafından kullanılır
Nerede bulunurBitkisel yağlar, buğday tohumu, fındık, ıspanak, tahıllar
VitaminVitamin C
YararlarıAntioksidan, doku hasarını önler, demir emilimine yardımcı olur, bağışıklık sistemini güçlendirir
Nerede bulunurNarenciye, biber, bezelye, çilek, papaya, patates, brokoli, domates
VitaminB1 / Tiamin 
YararlarıEnerjiyi arttırır, sinir sistemini düzenler
Nerede bulunurTam tahıl, hububat, buğday tohumu, et, yumurta, pirinç, çilek, fındık
VitaminB2 / Riboflavin 
YararlarıEnerji sağlar, cilt ve göz sağlığı için yararlıdır
Nerede bulunurEt, kümes hayvanları,balık, hububat, yumurta, süt ürünleri
VitaminB3 / Niasin
YararlarıCilt, sinir sistemi, sindirim sistemi sağlığı için gerekli
Nerede bulunurYüksek proteinli gıdalar, tahıllar, ekmek, etler, balık, süt, yumurta, yer fıstığı
VitaminB6 / Piridoksin
YararlarıSinir sistemi gelişimini ve fonksiyonunu içeren metabolik süreçlerde B6 vitamini önemli bir role sahiptir. Kırmızı kan hücrelerinin oluşumuna yardım eder, sabah kusmalarının önlenmesinde yardımcıdır
Nerede bulunurTavuk, balık, sakatat, yumurta, soya fasulyesi, havuç, kabak, bezelye, ıspanak, buğday, ayçiçeği tohumu, muz, fasulye, brokoli, kahverengi pirinç, yer fıstığı, ceviz

Gebelerde Mineraller, Yararları ve Nerelerde Bulunduğunun Listesi:

MineralFolik Asit / Folat
YararlarıGebelikte folat ihtiyacı fetusun büyümesi, uterusun genişlemesi, plasentanın gelişimi ve maternal kırmızı kan hücre hacminin artışı için gereklidir. Ayrıca omurilik anomalilerini önler
Nerede bulunurPortakal, çilek, yeşil yapraklı sebzeler, pancar, tahıllar, fasulye, fındık, brokoli
MineralKalsiyum
YararlarıKemik ve diş sağlığı, kan pıhtılaşmasını önler, kas ve sinir fonksiyonlarına yardımcı
Nerede bulunurYoğurt, süt, peynir, kalsiyumdan zenginleştirilmiş gıdalar soya sütü gibi, koyu yeşil yapraklı sebzeler
MineralDemir
YararlarıAnemiyi, düşük doğum ağırlıklı bebek doğumunu, erken doğumu önler
Nerede bulunurKırmızı et, kuru baklagiller, ıspanak, kurutulmuş meyveler, demir içeriği zenginleştirilmiş yulaf ve buğday unu
MineralÇinko
YararlarıBüyüme ve gelişme, protein yapısındaki enzimlerin işlevlerinde ve fetusun immün sistem gelişiminde de görev almaktadır.
Nerede bulunurKırmızı et, fasulye, fındık, tam tahıl, süt ürünleri

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz