7 Haftalık Gebelik ve hamileliğinin 2. ayının sonlanmasına az kaldı. Bebeğin şu an aşağı yukarı bir yaban mersini büyüklüğünde! 7. haftada bebeğinle arandaki bağlantı olan göbek bağı oluşur- bu bağ, bebeğe ihtiyacı olan oksijen ve besinin aktarılmasında ve atıkların rahim dışına atılmasında görevlidir. Tabii bu arada bebek oldukça büyük bir hızla gelişmeye devam etmektedir: Bu aralar dakikada ortalama 100 beyin hücresi oluşmakta, kol ve bacak tomurcukları ortaya çıkmakta, aynı zamanda ağzı ve dili de oluşmaya başlamaktadır. Unutmadan; artık böbrekleri var, ve yakında idrar üretmeye başlayacak!

7 Haftalık Gebelik: Vücudunda Neler Olup Bitiyor?

Mukus Tıkacı

7. haftanın sonlarına doğru, rahim ağzında mukus tıkacı denen yapı oluşacak. Mukus tıkacı, hamileliğinin ilk günlerinden itibaren rahimde oluşan salgıların, birikerek rahim ağzını tıkamasıyla oluşur. Görevi, rahimde gelişmekte olan bebeği dış etkenlerden korumaktır.

Karnın henüz büyümüyor

Henüz karnın büyümeye başlamıyor -sürekli ayna karşısına geçip kontrol etmeyi bırakabilirsin!- ve en azından 1 ay daha büyümeyecek. İlk defa hamile kalan kadınlarda hamile karnı ortalama 12. – 16. haftada kendini gösterir. Daha önce hamilelik yaşamış olan kadınlarda ise bu biraz daha erken, henüz ilk trimester sonlanmamışken olabilir. 

Vücudunda senin fark edebileceğin gelişmeler ise şunlar:

Göğüslerin büyümesi/hassaslaşması & Montgomery tüberkülleri

Göğüslerindeki bu değişim, hamilelik hormonları östrojen ve progesteronun etkilerinden bir tanesi. Ayrıca göğüslerindeki yağ oranı ve bu bölgeye olan kan akışı da artıyor. Meme uçların normale göre biraz daha belirgin olabilir, ve dokunduğunda acıyacak kadar hassaslaşabilir. Areola (meme ucunun etrafını çevreleyen alan) büyük ihtimalle artık koyulaşmış halde, ve ilerleyen aylarda daha da koyulaşacak. Areola üzerinde, tüylerin diken diken olmasını andıran noktalar fark edebilirsin. Bunlar Montgomery tüberkülleri olarak bilinir, ve görevleri bölgeyi yağlı/nemli tutmaktır. 

Tüm bunlar hoş değişiklikler olmasa da -tabii boyutlardaki artış bazen memnun edici olabilir- unutma ki önemli bir amaca hizmet ediyorlar: Aşağı yukarı 33 hafta sonra bebeğini sağlıklı bir şekilde emzirebilmene!

İdrar yapma sıklığında artış

İdrar sıklığının artmasındaki temel neden, hCG hormonunun seviyesinin yükselmesiyle birlikte pelvik bölgeye olan kan akışının da artırmasıdır. Böbreklerinin atıkları vücudundan atmak için daha hızlı çalışması, ve rahminin mesanene baskı yapması da bu durumun diğer nedenleri arasındadır. 

Öneri- İdrara çıktığın zaman, mesaneni tam olarak boşalttığından emin olmak için biraz öne eğilmeyi dene. Ve daha önce de söylediğimiz gibi; vücudunun bol sıvıya ihtiyaç duyacağı bu dönemde daha az idrara çıkayım diye sıvı tüketimini azaltma!

Bitkinlik

Plasenta üretimi, bebeğin gelişmesi/sağlığı için ideal koşulların sağlanması, ve son birkaç haftada yaşadıklarının duygusal etkileri… Uzun lafın kısası, vücudun büyük değişimlerin üstesinden geldiği zorlayıcı bir dönem geçiriyor. Bu yüzden yorgunluk yaşaman son derece doğal.

Öneri- Sık ve az yemek bitkinlik problemine iyi gelebilir. Bu aralar çok güvenilir olmayan midene de iyi gelecek bu yöntem ile bir taşla iki kuş vurabilirsin! Günde 6 küçük öğün, kan şekerini gereken seviyede tutacak, ve bu da enerji seviyene katkı sağlayacaktır.

Fazla salya üretimi

Ağızda fazla salya birikmesi, ilk trimesterde yaşayabileceğin sıkıntılardan bir diğeri, yani en azından altı hafta daha buna katlanman gerekecek! 

Öneri- Bu zaman içinde, sık sık şekersiz sakız çiğneyerek bu problemle başa çıkabilirsin.

Mide ekşimesi & sindirim güçlüğü

Hormonal dengelerin değişmesi, mide öz suyunun soluk boruna kaçmasını engellemesi gereken kasların gevşemesine sebep olur. Bu da mide ekşimesine yol açar. 

Öneri- Kafein oranı yüksek içecekler, çok yağlı ve baharatlı yiyecekler bu problemi tetikleyebilir. Bunlardan olabildiğince uzak durman, daha sağlıklı alternatiflere yönelmen seni rahatlatacaktır.

Aşerme/yiyecek hassasiyeti

Bu dönemde bazı yiyecekleri canın çekerken, bazılarıyla aynı odada bulunmaya bile katlanamaz olacaksın. İşin tuhaf yanı, sende tiksinti uyandıracak tatlardan bazıları, belki haftalar önce en sevdiğin yiyecekler arasındaydı! 

Öneri- Buna alışacaksın. Şimdilik canın fazla abur cubur çekiyorsa olabildiğince sağlıklı alternatiflere yönelmeye gayret et. Örneğin sağlıksız yağda kızarmış patateslerdense kendin ince ince dilimleyip fırınladığın patatesler ile cips yapabilir, en sevdiğin meyveli dondurma yerine meyve parçacıklı donmuş yoğurt alternatifini deneyebilirsin! Arada bir kaçamak da yapabilirsin tabii- abartmamak kaydıyla!

7 Haftalık Gebelik ve Unutmaman Gerekenler

Daha önce de belirttiğimiz gibi, 1. trimester zorlu bir süreç. Hamileliğin daha rahat edeceğin 2. trimesterine yavaş yavaş yaklaşırken, özellikle de bu ilk hamileliğinse daha önce tecrübe etmediğin pek çok değişimi bir arada yaşıyorsun. Vücudun ile birlikte psikolojinin de değiştiği bu yoğun süreci olabildiğince sağlıklı ve konforlu geçirmek için yapabileceğin pek çok şey mevcut. Biz de bu süreç boyunca yanındayız. Bu haftaki notlarımız/önerilerimiz:

Kilo alma konusu

Henüz hamile gibi görünmesen de, birkaç kilo almış olabilirsin, bu tamamen normal. Vücut kitle endeksi ortalama 18.5 – 24.9 olan kadınlar, hamilelik sürecinde 10 – 15 kilo alır. İlk trimesterde ise bebek henüz çok küçük olacağından, 1 – 2 kilodan fazla almana gerek olmayacaktır. Eğer sabah bulantıları yaşıyorsan, kilo almayacağın gibi kaybedebilirsin de- bunda endişelenecek bir şey yok; iştahın yerine geldiğinde ikinci trimesterde kilo almaya başlayacaksın.

Mide krampları normaldir

Hamileyken midene ağrılar/kramplar girmesi, ilk trimesterde normaldir, endişelenmene gerek yok. Fakat bu kramplara boyun ya da omuz ağrısı, kasılmalar, baş dönmesi ya da akıntılar eşlik ediyorsa, doktorunu aramalısın.

Cilt problemleri

Yine hormonların sağ olsun, cildinde de beklenmedik değişimler ile karşılaşabilirsin- normalden yağlı ya da kuru olması, kızarıklıklar, sivilceler, ya da melasma (genelde yüz bölgesinde koyu lekeler ile kendini gösteren bir cilt problemi) Bir cilt bakımına girerek hem kendini biraz şımartabilir -buna ihtiyacın ve hakkın var!- hem de bu problemleri giderebilirsin. Tabii bakımı yapacak uzmanlara hamile olduğunu belirtmeyi unutma!

Spor

Düzenli, küçük egzersizler yaparak hem vücudunu zinde tutabilir, hem de daha rahat bir hamilelik süreci geçirebilirsin. Tempolu yürüyüş, yüzme gibi seni fazla zorlamayacak güvenli sportif aktiviteler ile zihinsel ve bedensel anlamda rahatlayabilirsin.

Bununla birlikte, spor söz konusu olduğunda yapmaman gereken de pek çok şey var. Ağır kaldıracağın, yüksek performans gerektirecek, ve yaparken düşme/bir yerini incitme riskinin yüksek olduğu -özellikle de karın bölgesi- aktivitelerden uzak durmalısın. Ayrıca unutma ki artık spora ayıracak daha az oksijenin olacak, o yüzden yorulmaya başladığında kendini zorlama. 

Meyveleri sev!

Meyveler, hem senin hem de bebeğinin sağlığı için önemli vitaminleri içeren sağlıklı besin kaynakları. Aynı zamanda öğün aralarında atıştırmak için de abur cuburlara harika bir alternatif. O yüzden, hamileliğin boyunca meyveleri hayatının önemli bir parçası haline getirmeni tavsiye ediyoruz!

7 Haftalık Gebelik Özeti

  1. Bebeğin bir yaban mersini büyüklüğünde!
  2. Bebeğin kol ve bacak tomurcukları, ağzı ve dili oluşmaya başlayacak,
  3. Göbek bağı oluşacak,
  4. Rahim ağzında, bebeği dış etkenlerden koruyan mukus tıkacı oluşacak,
  5. Henüz karnın büyümeye başlamıyor,
  6. Sık idrara çıkma, sabah bulantıları, bitkinlik, yiyecek/kokulara hassasiyet, göğüslerde hassasiyet, salya artışı gibi etkiler kendini göstermeye devam edecek.
  7. Mide ağrıları/krampları normal; fakat sırt & boyun ağrısı, baş dönmesi, akıntı gibi belirtiler ile birlikte ortaya çıkıyorsa bir doktora görün,
  8. Hafif sportif aktiviteler iyidir, fakat kendini zorlama ve riskli olabilecek aktivitelerden kaçın,
  9. Meyve yemeyi unutma!
  10. Hafta hafta gebelik takibi için akıllı telefonuna Gebbe Mobil UygulamasıHEMEN İNDİR.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz