4 Haftalık Gebelik ile hamileliğinin ilk ayını dolduruyorsun ve bebeğin şu an bir tohum büyüklüğünde! 4. hafta, embriyonun doğuma kadar kiracı olacağı yeni evine -yani senin rahmine- yerleştiği dönemdir. Aynı zamanda pek çok kadının hamile olduğunu öğrendiği dönem olan 4. haftada, küçük bir hücre yumağı olan embriyo iki ana gruba bölünür. İlerleyen zamanlarda bunlardan biri senin kızın veya oğlun olacak, diğeri ise hamileliğin süresince onun beslenmesini sağlayacak olan, plasenta ismini verdiğimiz oluşuma dönüşecektir.

4 Haftalık Gebelik: Vücudunda Neler Olup Bitiyor?

3. haftada gerçekleşen döllenmeden ortalama 6 – 12 gün sonra, yumurtan hCG (Human Chorionic Gonadotropin – İnsan Koryonik Gonadotropini) olarak bilinen hamilelik hormonunu salgılamaya başlar. hCG, hamilelik testlerinde tespit edilen hormondur. hCG hormonunun salgılanması, yumurtanın salındığı folikülü uyarır, o da plasenta devreye girene kadar gelişmekte olan bebeğine gerekli ortamı sağlayabilmek için progesteron ve östrojen salgılar. (Bu arada plasentanın gelişmesine daha 8 hafta var.) 

Bunu biliyor muydun?

Plasenta oluşmadan önce, yolk kesesi (ing. yolk sack) diye bilinen bir yapı oluşur. Yolk kesesi, plasenta ortaya çıkana kadar embriyoya besin sağlar.

Ultrasona Gerek Var mı?

4. hafta, ultrason için genellikle erken kabul edilir. Çoğu ülkede, ilk ultrason taraması genellikle 6. – 14. haftalar arasında yapılır.

Belirtiler

Döllenen yumurtanın rahmine yerleştiği bu haftada, bunun sonucu olarak küçük bir kanama meydana gelebilir. Eğer iç çamaşırında az miktarda açık pembe, açık kırmızı ya da açık kahverengi kan lekeleri görürsen panik yapmana gerek yok; bu haftada görülebilen bir durumdur. Kanama -eğer olursa- genellikle beklenen adet gününden önce gerçekleşir. Midende biraz baskı hissedebilirsin (bu da tamamen normal bir durumdur) ve göğüslerin hassaslaşabilir- hatta biraz büyüyebilir de.

Adet dönemine benzer belirtiler– Unutma ki -eğer daha önce hamile kalmadıysan- vücudun büyük ihtimalle böyle bir “hormon fırtınasını” daha önce hiç yaşamadı. Bu belirtiler kişiden kişiye göre değişse de; ruh hali değişimleri, kramplar, şişkinlik gibi şikayetler yaşayabilirsin. İyi haber- bunlar tamamen normal durumlar. Kötü haber- bu henüz başlangıç!

4 Haftalık Gebelik ‘te Yapman Gerekenler

  • D vitaminini almayı unutma: D vitamini, vücudun sahip olduğu kalsiyumu özümseyebilmesini sağlar. Kalsiyum ise, hamilelik süresince hem bebeğinin gelişimi hem de senin sağlığın bakımından önem taşır. (Bebeğin, hem kemik sağlığı hem de kalp, kas, sinir sisteminin gelişimi için ihtiyaç duyacağı kalsiyumu, hamileliğin boyunca senin vücudundan karşılayacağından, kalsiyumu eksik etmemelisin) En etkili D vitamini kaynağı güneştir. Gıda olarak ise süt iyi bir D vitamini kaynağıdır. Eğer yeteri kadar D vitamini almadığını düşünüyorsan, doktoruna danışarak onun da onayıyla takviye gıdalara başlayabilirsin.
  • İkinci el sigara dumanından uzak dur: Bu noktada artık zaten sigara içiyor olamayacağını düşündüğümüzden, sigara içme deme ihtiyacı duymuyoruz! Fakat unutma ki pasif içicilik de oldukça tehlikeli. Bazı çalışmalar, ikinci el sigara dumanının düşük, dış gebelik, düşük doğum ağırlığı gibi problemlerin ortaya çıkma riskini artırabileceğini göstermiştir.
  • Sağlıklı yağlar iyidir: En önemli Omega – 3 yağ asitlerinden olan DHA, bebeğinin gelişiminde ihtiyaç duyacağı bir bileşendir. DHA’yı yağlı balıklardan -alabalık, somon, sardalye gibi- alabilir, ya da doktorunun da onayıyla başlayabileceğin gıda takviyelerinden edinebilirsin.
  • Folik asit – Folik Asit ‘e çoktan başlamış olmalısın- yine de her ihtimale karşı tekrar hatırlatalım: Nöral tüp defekti denilen omurga ve omurilik kusurlarının ortaya çıkma riskini azaltan folik asit, aslında hamile kalmadan 3 ay önce alınmaya başlanmalı ve ilk trimester, yani hamileliğin ilk 3 ayı boyunca kullanılmalıdır. Hamile kadınlar için önerilen günlük folik asit miktarı 0.4 miligramdır. Yine de miktar konusunu doktorunla konuş.

Doktor Randevunu Unutma!

Eğer daha önce yapmadıysan, artık doktordan randevu almanın zamanı geldi! Etraftan ilk doktor randevunu almadan önce en azından 6. – 8. haftaya kadar bekleyebileceğini duyabilirsin. Yine de olabildiğince erken dönemlerde gitmenin sana bir zararı olmayacağı gibi, pek çok faydası da dokunabilir.

Spora Başlamak İçin İyi Bir Zaman Olabilir!

Düzenli spor yapman, zindelik kazandırmasının yanı sıra hem fiziksel hem de zihinsel rahatlama sağlayarak daha sağlıklı bir hamilelik süreci geçirmeni sağlayabilir. Tempolu yürüyüş iyi bir başlangıç olacaktır. Yüzme ise hamile kadınlar için etkili bir diğer egzersiz (özellikle de ilerleyen aylarda, ağırlığın arttığında suda kendini hafiflemiş hissedeceksin.)

Yiyecek Hassasiyetlerin mi Var?

Hamburger ve patates kızartması mideni bulandırıyorsa bu aslında çok da kötü bir şey sayılmaz, ama süt, sebze çeşitleri ve balık gibi senin ve bebeğin için önemli gıdalara karşı da bir hassasiyetin varsa, bu konuda bir şeyler yapman gerekiyor. 

Örneğin yumurtaya ya da hayvan kaynaklı başka bir protein kaynağına karşı hassassan onun yerine kabuklu yemişler, baklagiller, soya gibi besinleri tercih edebilirsin. Süt mideni bulandırıyorsa bir diğer önemli kalsiyum kaynağı olan yoğurda ağırlık verebilirsin, ya da sebzeler canını sıkıyorsa yine bir başka vitamin deposu olan meyveleri tercih edebilirsin. Beslenme konusunda yaşadığın sıkıntıları ve yapılabilecekleri, doktorunla ve bir diyetisyenle de konuşabilirsin. 

4 Haftalık Gebelik Özeti

  1. 4. hafta, embriyonun rahme yerleştiği dönemdir.
  2. Birçok kadın, hamile olduğunu 4. hafta öğrenir.
  3. Ultrason için henüz erken.
  4. İç çamaşırında açık renkte küçük kanamalar görebilirsin- bu haftada görülebilen bir durumdur.
  5. Adet dönemine benzer belirtiler ile karşılaşabilirsin- hepsi normal!
  6. D vitaminini eksik etme.
  7. Başlamadıysan bir an önce folik aside başla!
  8. İkinci el sigara dumanından uzak dur!
  9. Tempolu yürüyüş gibi vücudunu zorlamayacak sportif aktivitelere başlayabilirsin.
  10. İlk doktor randevunu geciktirme!
  11. Gebbe Mobil Uygulamasını İNDİR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz