23 Haftalık Gebelik ile beraber doğuma 17 haftan kaldı! Artık ikinci trimesterin sonlarına yaklaşıyorsun ve bebeğin bir greyfurt büyüklüğüne ulaştı! (ortalama 28 cm, 0.54 kg) Şimdilik derisi biraz buruş buruş, fakat artık küçük bedeninde yağ oluşumu gerçekleşeceğinden bu durum fazla uzun sürmeyecek. Bu aralar küçük -ama etkili!- yumruk ve tekmeler hissedebilir, hatta bazen bebeğinin yaptığı hamleleri karnının yüzeyinden seçebilirsin! 

Bilmen gereken bir şey- artık bebeğinin hızlı kilo alma evresine giriyoruz: önümüzdeki dört hafta boyunca ağırlığı iki katına çıkacak, ve doğal olarak bunu sen de hissedeceksin!  Aynı zamanda, vücudunda daha önce karşılaşmadığın, birazdan bahsedeceğimiz yeni değişiklikler görebilirsin.

23 Haftalık Gebelik: Vücudunda Neler Olup Bitiyor?

Evet, artık vücudunda yeni belirtiler görmeye başlayacağın döneme adım attın. Örneğin kafan her zamankine göre biraz bulanık olabilir (bu progesteronun etkisidir), avuçların ve ayaklarının altında kızarıklıklar oluşabilir, ve isilik, ben gibi cilt problemlerine biraz daha yatkın olabilirsin. Bunlara ek olarak, karnının ortasından aşağı doğru inen koyu bir hat fark edersen, sakın panik yapma!

İşte hamileliğin bu aralar karşılaşabileceğin kimi yeni, kimi tanıdık etkilerinden bazıları:

Deride renk değişikliği

Daha önce “linea nigra” diye bir şey duymuş muydun? Bu, hamilelikte ortaya çıkan, karnından kasık bölgesine doğru inen koyu bir çizgidir. Linea nigra’nın sorumlusu da, areolanın renginin koyulaşmasına, kol ve bacaklarındaki lekelerin daha belirgin hale gelmesinde rol oynayan hamilelik hormonları dır. Koyu tenli kadınlarda daha kolay fark edilebilir. Benzer bir şekilde, yine koyu tenli kadınlar, yüzlerindeki derinin de -burun, yanak, göz etrafı- koyulaştığını fark edebilir. Bu durum tamamen normaldir, ve doğumdan sonra cildin eski haline dönecektir.

Bebeğin hareketleri

Başta da belirttiğimiz gibi artık bebeğin hareketlerini, küçük tekmeleri hissedebiliyorsun. Bunlar henüz hafif bir düzeydeyken olabildiğince alışmaya bak; çünkü ilerleyen zamanlarda karın, kaburga ve serviks gibi bölgelere yiyeceğin şiddetli tekmeler canını biraz yakabilir!

İştah açılması

Hamilelikte iştah artışı 23. haftada (ikinci trimesterde) görülen değişimlerden bir tanesi… Artık yavaş yavaş ikinci trimesterin sonlarına yaklaştığın şu sıralarda ise, her zamankinden de iştahlı olabilirsin- büyümekte olan ve beslemek zorunda olduğun bir bebeğin olduğu düşünülürse bu son derece normal! Burada önemli olan, mümkün oldukça besleyici gıdaları tercih etmen; atıştırmalık için ise abur – cuburlardan ziyade meyve, çerez, tam buğday unlu kraker gibi daha sağlıklı seçeneklere yönelmen.

Horlama

Horlama, hamileliğin sık görülen ve hem senin hem de partnerin için rahatsız edici olabilen etkilerinden… Hamilelikte horlamanın bir nedeni, alınan ekstra kiloların ve şişen mukoza zarının sebep olduğu burun tıkanıklığıdır… 

Öneri: Horlamayı hafifletmek için, uyuyacağın zaman bir burun bandı kullanabilir, ya da yatak odanda bir hava nemlendirici çalıştırabilirsin.

Şişkinlik

Hormonların etkisiyle sindirim sürecinin yavaşlaması sonucu kendini gösteren şişkinlik, artık tanıyor olduğunu düşündüğümüz bir problem… Tabii bu alıştığın anlamına gelmek zorunda değil… 

Öneri: Şişkinlik problemini mümkün olduğunca hafifletmek için sık ve küçük öğünler ile beslenmeyi, ve bol su içmeyi unutma. 

Ellerde karıncalanma

Hamilelikte ortaya çıkan şişkinlik, bileklerdeki sinirlere baskı uygulayıp, genelde karpal tünel sendromu ile ilişkilendirilen tarzda bir ağrı/karıncalanmaya neden olabilir. 

Öneri: Eğer bilgisayar başında çalışıyorsan, düzenli aralıklarla mola verip ellerini esnet, ve masandayken bileklerinin düz olduğundan, dirseklerinin ellerinin seviyesinden yukarıda olmadığından emin ol.

Diş etlerinde kanama

Hamilelik hormonlarının diş etlerini bakterilere karşı daha duyarlı hale getirdiğinden bahsetmiştik. Eğer diş etlerinde şişkinlik/kanama varsa, çiğnemesi zor tatlılardan uzak durmaya, ve ağız ve diş bakımını -fırçalama, diş ipi- düzenli olarak yapmaya dikkat et. Ayrıca -özellikle de yakın zamanda gitmediysen- kontrol için diş hekimini ziyaret etmeni öneririz.

23 Haftalık Gebelik İçin Öneriler

Uykunu almaya özen göster

Bu aralar rahat bir uyku uyumanın çok kolay olmadığının farkındayız. Araştırmalar da, hamile kadınların %78’inin uyku problemleri yaşadığını gösteriyor. Eğer geceleri rahat bir pozisyon bulmakta zorlanıyorsan, dizlerini büküp bacaklarının arasına bir yastık almayı deneyebilirsin.

Doğum izni konusunda bilgi edin

Artık hamileliğin son dönemlerine yaklaşıyorsun. Zaman çabuk geçer, doğum izni konusunda bir sürprizle karşılaşmamak için, şimdiden çalıştığın yerdeki ilgili kişiler ile iletişime geçmeni tavsiye ederiz.

Bol su iç!

Gün boyu yanında bir şişe su bulundurmaya dikkat et. Su içmen kan hacmini korumana, amniyotik sıvının yenilenmesine ve süt üretimine yardımcı olacaktır. 

Organik gıdaları tercih et

Organik ile doğal arasındaki farkı bilmek önemli… Organik tarım ürünü olan gıdalar, üretim süreçleri tamamen kontrol altında tutulan, ve insan sağlığına ya da çevreye zararlı herhangi bir kimyasal içermedikleri belgelenmiş olan ürünlerdir. Biraz daha genel bir kavram olan “doğal” kelimesi ise, doğada kendi başına yetişebilen ürünler için kullanılır; bu ürünlerin yetişme sürecinde kimyasal ürünler özel olarak kullanılmasa da, çevre koşulları dahilinde ne tip maddelere maruz kaldıklarını kesin olarak bilmenin imkânı yoktur. Bu yüzden, olabildiğince sağlıklı beslenebilmek adına organik meyve ve sebzeleri tercih etmeye özen göster.

İdrar yolu enfeksiyonuna dikkat!

Şu sıralar, büyümekte olan rahmin tarafından sıkıştırılan idrar kesen, bakterilerin gelişimi için ne yazık ki ideal bir alan oluşturuyor. Bu durum da idrar yolu enfeksiyonu riskini ortaya çıkarıyor. Hamileliğin boyunca bol su ve yaban mersini suyu -mümkünse şekersiz- tüketerek, kendine bir iyilik yapabilirsin. İdrarına da arada bir göz atman önemli- eğer oldukça koyu bir rengi varsa, bu, yeteri kadar sıvı tüketmediğin anlamına gelir, ve idrar yolu enfeksiyonu geçirme riskin de artar. Bu konuda yapabileceğin diğer şeyler:

  1. İdrarını tutma- geldiği zaman hemen git
  2. İdrar yaparken hepsini bitirmeye çalış, 
  3. Cinsel organını ve etrafını temiz tutmaya özen göster…

Yoga/Pilates yapmayı düşünebilirsin

Yoga, stres atıp rahatlamak konusunda son derece etkili bir egzersiz. Rahatlamak da, hem şu an psikolojik olarak ihtiyaç duyduğun, hem de doğum zamanı geldiğinde kaslarını rahat bırakabilmek için ihtiyaç duyacağın bir beceri… Eğer zamanın varsa bir kursa katılarak bu konuda ilk adımları atabilirsin. Pilates de hamileyken yapmak için ideal bir diğer egzersiz… Pilates yaparak merkez bölgeni kuvvetlendirebilir, esneklik kazanabilir, kaslarını çalıştırabilirsin. 

23 Haftalık Gebelik için Hafta Özeti

  1. Doğuma 17 haftan kaldı!
  2. Bebeğin bir greyfurt büyüklüğünde! (ortalama 28 cm, 0.54 kg)
  3. Kendisi bu aralar çok aktif; yumruk ve tekmelere alışmaya çalış!
  4. “Linea negra” olarak bilinen, karnından aşağı inen koyu bir çizgi fark edebilirsin; bu tamamen normaldir ve doğumdan sonra kaybolur,
  5. Ellerde karıncalanma, horlama, deride renk değişikliği gibi belirtiler ortaya çıkabilir,
  6. Bunların yanı sıra şişkinlik, diş eti rahatsızlıkları gibi problemler kendini göstermeye devam edecek,
  7. Doğum izni hakkında işverenlerinle konuş,
  8. Geceleri dizlerini kırıp bacaklarının arasına bir yastık alarak daha iyi uyuyabilirsin,
  9. Bol su içmeyi unutma!
  10. Yoga/pilates yapmayı düşünebilirsin, 
  11. İdrar yolu enfeksiyonuna dikkat!
  12. Beslenme rutininde organik sertifikalı gıdalara ağırlık vermen iyi olacaktır.
  13. Hala Gebbe Mobil Uygulamasını indirmediysen HEMEN İNDİR

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz